1 de febrer de 2001

SEATTLE, PRAGA. PORTO ALEGRE

Porto Alegre (Brasil) ha enviat un signe d'esperança. S'hi ha celebrat el Fòrum Social Mundial, on s'han reunit més de 10.000 persones de moviments socials de més de 120 països.

Si Seattle, Washington i Praga van ser les protestes contra la globalització neoliberal, Porto Alegre ha estat una reunió de treball per a treballar propostes. Durant les manifestacions antiglobalització (seria més exacte dir "antiglobalització neoliberal") es va tractar de desprestigiar el moviment argumentant que érem moviments antisistema sense propostes alternatives a la globalització del capital.

El Fòrum Social Mundial demostra que els moviments socials estan bastint alternatives. L'actual percepció crítica de la globalització ha estat fruit de les protestes, i no haurem d'esperar gaire per començar a veure els fruits de les propostes d'aquesta gran aliança antineoliberal i per la dignitat. Una de les necessitats consensuades, a nivell mundial, és la inajornable abolició total del deute extern dels països empobrits.

Pensem que aquells mitjans de comunicació que, a Praga, concloien que el moviment antiglobalització no tenia una alternativa al neoliberalisme, ara haurien d'aprofitar el Fòrum per explicar que no era veritat. Igualment com van fer amb Praga, haurien hagut de treure el Fòrum a les portades i donar-li un seguiment diari i extens, però llastimosament no ha estat així. Una notícia perduda enmig de les altres i a córrer. Però tampoc per les protestes de Praga es van lluir gaire més. La notícia no va ser la protesta pacífica de molts mils de persones amb una crítica profunda i urgent a l'actual curs de la història, sinó la violència que hi va haver per part d'algunes desenes de persones. El Fòrum ha estat molt més espectacular i transcendental que Praga però, com que no hi ha hagut violència, els mitjans de comunicació han arribat a la conclusió que no era prou interessant i que no mereixia la pena dedicar-li gaire espai.

(Carta 13)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada