7 de juny de 2007

DESCONEIXEMENT DE VENEÇUELA I TERGIVERSACIÓ

Es diu que Chávez ha tancat l’única televisió opositora després de 53 anys d’emissions perquè li era contrària, per crear en el seu lloc una televisió estatal afí. La gent que es creu ben informada hauria de contrastar més la informació, perquè pel que fa a aquest país, si rastreges tot l’espectre mediàtic espanyol, obtens una informació monocolor que apunta que Chávez camina inexorablement cap a la dictadura. Ho diuen tots, des de La Vanguardia, El Mundo, ABC (per interessos ideològics) fins a El País (per amistat amb el magnat veneçolà Cisneros i també per interessos econòmics, ja que els fa por que s’estenguin pel continent les polítiques de Chávez contràries a deixar fer i desfer a les empreses estrangeres, entre elles les espanyoles). Oferiré informació alternativa provinent d’haver estat dos mesos a Veneçuela entrevistant tot tipus de persones i d’haver seguit de prop el dia a dia d’aquest país: No és una dictadura perquè el projecte bolivarià de Chávez ha guanyat aclaparadorament en vuit conteses electorals des de 1998, avalades per observadors internacionals com el Centre Carter. La televisió privada RCTV no ha estat tancada, sinó que només se li ha denegat la renovació d’una freqüència pública que pertany al país i no a l’empresa, per tant, podrà seguir emetent per altres canals que no siguin les ones. RCTV no és l’única televisió privada opositora sinó que també hi ha Globovision, Venevision i Televen, per dos canals públics nacionals: Venezolana de Television i ViveTV, i un de sudamericà, TeleSur. RCTV va participar en una campanya d’intoxicació psicològica que animava i que va donar recolzament al cop d’estat contra Chávez ocorregut el 2002. També, per exemple, la cadena insulta sistemàticament al mandatari anomenant-lo “mono”, “negro”, “indio inculto”,... i incorre en tendencioses falsedats informatives. Molta gent en demanava el tancament, però el suposat dictador Chávez no ho va fer. Ha esperat al venciment del contracte de RCTV i no els l’ha renovat. En la seva freqüència, emetrà la Televisora Venezolana Social (Tves), que serà finançada majoritàriament per l’Estat, però que no produirà cap programa sinó que difondrà programes de productors nacionals independents i comunitaris. S’hi podrà veure la feina d’infinitat de mitjans comunitaris organitzats per la ciutadania. Si bé és veritat que aquests mitjans comunitaris són majoritàriament chavistes, com el país en general, cal apuntar que només el desconeixement de la realitat veneçolana pot fer pensar que Tves serà progovernamental, ja que tot i que les comunitats recolzen al mandatari en termes generalistes, la crítica i vigilància envers els dirigents estatals i locals del MVR (el partit de Chávez) és implacable i està per sobre de qualsevol partidisme. De manera que és previsible que, des de Tves, s’exercirà un control i una difusió d’anomalies polítiques que faran aprofundir el procés democratitzador que du endavant la societat veneçolana. En tot cas, el futur dirà. ¿Us imagineu que el govern espanyol no renovés la concessió a la COPE quan toqués, per irregularitats en les informacions de Losantos, i entregués la freqüència a una assemblea formada per les Associacions de Veïns, ONG, moviments socials i col·lectius variats? El nostre govern, “moltíssim més” democràtic que el veneçolà, mai no s’atrevirà a permetre tanta participació i poder en mans del poble...

(Carta 168)

Publicat com a mínim a: Segre, L'independent de Gràcia (aparegut com a article), L'independent de Barberà (aparegut com a article), L'independent de Sant Adrià (aparegut com a article), Estrella Digital,
Sant Andreu Informa't

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada