9 de novembre del 2008

UN PRESIDENT NEGRE ALS EEUU

A mi també m’agradaria creure que Obama canviarà radicalment la política del seu país. Òbviament, la seva elecció ha fet sentir diferent a les minories marginalitzades i, en concret, a la provinent de l’esclavisme. Encara que només fos pel canvi de mirada que això pot comportar, la seva elecció ja ha estat històrica. Una altra cosa és que esperem canvis significatius, més enllà que serà una millora respecte a Bush: menys barroer, amb més talant, i amb unes polítiques social-liberals menys agressives que el liberalisme pur i dur, però no gaire més. I per què penso que ens decebrà? Perquè la política electoral és anàloga a la política del marketing. És una plutocràcia on es ven la imatge d’un candidat que sigui capaç acumular els vots necessaris per tal que, un determinat sector de l’elit economicosocial, pugui capturar el poder polític durant uns anys. Quan Bush va llançar les seves guerres preventives, des de la Plataforma Aturem la Guerra vam impulsar un “boicot preventiu” (que encara podeu trobar a internet) contra les empreses que finançaven les campanyes de Bush. Val a dir que els mitjans de comunicació van seguir retransmetent entusiastes les manifestacions, mentre donaven difusió zero al boicot. Bé, doncs vam descobrir que les multinacionals financiaven simultàniament al candidat republicà i al demòcrata (a Nader no, és clar), encara que amb quantitats diferents segons les seves preferències. D’aquesta manera s’asseguraven que el president elegit els fos obedient. Per tant Obama pot ser jove, fresc i tot el que vulgueu, però si està de cap de cartell de la gran maquinària del partit demòcrata, portarà a terme les polítiques a les que el partit està hipotecat. Les condicions per als canvis no les crea un president, sinó que s’aconsegueixen, poc a poc, des de l’organització i consciència social. De fet, que Obama hagi pogut ser, des del punt de vista del marketing, un candidat guanyador, prové de la lluita de molts activistes per la igualtat, que ha tingut aquest i molts altres resultats menys notoris.

(Carta 226)

Publicat com a mínim: Diario Palentino, Torreguía, La Opinión de Málaga, Setmanari Directa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada